Huset med det rare i ;)

Velkommen til min fantastiske blogg. Enjoy ;)

mandag, januar 15, 2007

Kollektivt til glede og besvær!

Hvis du fjerner kollektivtransporten og taxiene sitter du igjen med noen diplomatbiler, et üderst fåtall private biler og en umengde motorsykler. Kollektivtilbudet er HELT STORSLOTT!! Å kalle Nepal et uland med et slikt kollektivtilbud er en skam. La meg forsøke å gi en oversikt over de ulike fartøyene som ruller rundt:

MIKRO: Dette er ordinære minibusser i norsk forstand, gjerne Toyota Hiace hvis du er heldig. Kapasitet: 24+ personer

TUK-TUK: Disse herlige trehjulsbussene er legendariske. Inntil 2000 gikk Tuk-Tukene på diesel, men da ble samtlige byttet ut med mer miljøvennlinge, "moderne" Tuk-Tuker og Safa Tempos. Nå går Tuk-Tukene på gass. De velter skjelden.Kapasitet: 10-15 personer



TEMPO: Her kommer rosinen i kaka: Tempoene er elektiske! I Norge klarer man knapt å karre sammen en halvdårlig trikk, men her har de jammen elektriske "busser"!! Verken Tempoene eller Tuk-Tukene kjører spesielt fort, men det gjør da praktisk talt ingen trafikk i Kathmandu.Kapasitet: 10-15 personer



REGIONBUSS: Dette er vanlige, bittesmå minibusser. Dersom de skal kjøre et stykke er de gjerne malt blå. Disse bussene har faktisk rutenummer (!) som forteller hvor de skal. Som oftest følger de ruta.Kapasitet: ca 15 personer

LANGDISTANSE


TATA: heter bilmerket, men det er ikke så fantastisk som navne skulle tyde. Her sitter du inni eller på taket. Det er ikke spesielt god plass, og bare moderat behagelig. Indiske forurensningslover sørger også for et noe besudlet inne- og uteklima.Kapasitet: alle som skal samme vei. Nepaleserne synes det er ok fullt når man runder 50 pers.

TAXI: Siden nesten ingen har egen bil, kjører man taxi. En taxi er en bitteliten Maruti Suzuki. Sjåfjøren henger sannsynligvis ut ruta og roper taaaxxiiiiii?!?!!! Det er 50/50 sjanse for at han ikke har fiksa på taxameteret.Kapasitet: 4 passasjerer

RICKSHAW: Sykkelskyss. Dette er finner man helst i Thamel (Kathmandus Aker Brygge) og sentrum ellers.Kapasitet: 2 personer

MOTORSYKKEL: Det mest brukte fremkomstmiddelet. Og bra er det, for om alle skulle kjørt bil hadde det blitt fullt her. Motorsyklene er livsfarlige.Kapasitet: en familie inkl. hund. Siden bussene er så små går det alltid en buss. Mister du den ene kommer det en ny om 30 sekunder. Prisen på en busstur i Kathmandu er 8 Rs, dvs 80 øre. Det er billig i norsk målestokk, men relativt til andre priser her nede tilsvarer det at billetten ville kostet ca en femmer hjemme. Sånn skal det være! En taxitur i ca 15 min koster 13 NOK, fremdeles ca halvparten av Team Trafikk... Smertegrensen for hva som oppfattes som "trangt" er til tider i høyeste laget.Ingen rutenummer forteller deg hvor bussen går, men en unge henger ut ruta og roper det. Dette kan bli litt vanskelig for en skarve turist: "Ratnapark" blir til "Baa ratba-ratba-ratba-ratba..." og "Munkegata" ville sikkert blitt "moo ngamo-ngamo-ngamo...".Når du skal av slår du hardt i taket :)


Denne artikkelen har jeg stjelt fra Jostein, som var her i Nepal fram til jul.. Tilgi meg Jostein!!!